woensdag 13 juni 2007

3 Gedichten

MAASVLAKTE
Waar zee was
heerst land
Water verdronken
in zand

Langs uiterste rand
serene rust van
tankopslag

Door draden kracht
centrale knetterend
boomloze verte
in knalt

brandt Eeuwige Vlam
boven buitenaards
landschap

Van god verlaten
Helicopter-Plat

Het gedicht gaat over het veranderen van het water van de Maasvlakte in land. In het eerste couplet gaat over het beschrijven van wat er gebeurd is. Hij beschrijft dat het water is verdronken in het zand. Dit kan niet want water kan niet verdrinken dus het is een personificatie. Daarbij verdrinkt met in het water, dus het is dubbelop dat water verdrinkt. Het tweede couplet gaat over het vervoeren hiervan. De hele zin is: Langs uiterste rand serene rust van tankopslag. Je kan hier interpreteren dat door het verbouwen een nieuwe rust in het spel komt. Het derde couplet bestaat uit deze zin: Door draden kracht centrale knetterend boomloze verte in knalt. Je kan hier krachtcentrale in zien. Hij bedoelt met dit couplet dat de mooie natuur op de Maasvlakte werd verkracht door alle fabrieken en luchtvervuiling. Het een na laatste en het laatste couplet gaat over het voorleven van de natuur, boven landschap dat veranderd is. Hij noemt het “godverlaten”. Deelder vergelijkt de natuur met een Eeuwige Vlam. Ik vind het een mooi gedicht nu ik het ontleed heb, hij heeft met dit gedicht veel woorden weggelaten en erg veel veranderd wat het een moeilijk gedicht maakt.

BIJ DE DOOD VAN OME COR
Ze zijn nu weer samen
de jongens van Deelder
Na Arie en Jaap
kwam Corrie het laatst

Ze hebben op elkaar gewacht
Arie en Jaap en die samen
weer op Corrie
die de jongste was

Nu lopen ze rond door
het Hiernamaals
en drinken een borreltje
op onze gezondheid

Ze lachen en praten en
hebben geen pijn en ze
laten ons weten: Het is
niet erg om dood te zijn

M'n vader en ik en m'n vader
We wisten meer dan ooit
dat wij dezelfde waren
en die verandert nooit.




Het thema van dit gedicht is dood en leven. Het gedicht gaat om mensen die doodgingen, misschien bekende van Deelder. Dit thema draait vooral om het doodgaan van bekenden van Deelder. Dit kun je zien aan de zin "de jongens van Deelder". Je kunt het ook zien aan "Ome Cor" als oom van Deelder. Zelf vind ik dit gedicht een Droevig gedicht want hij schrijft over mensen, die hij goed kende en waar die van hield. Het kan een beetje moeilijk zijn voor iemand die moet schrijven over zijn dode vader. De eerste couplet spreekt me het meest aan want "de jongens van Deelder" dat ze op elkaar wachten tot ze dood zijn. Dan zijn ze weer samen en gelukkig. Als ik dit gedicht lees wordt ik ook een beetje droevig want dan herinner ik me aan sommige familie leden van mij die ook overleden.

Blues on Tuesday

Geen geld.
Geen vuur.
Geen speed.

Geen krant.
Geen wonder.
Geen weed.

Geen brood.
Geen tijd.
Geen weet.

Geen klote.
Geen donder.
Geen reet



Deze gedicht gaat over gevoelens die je meestal krijgt als je je "Kut" voelt. Je kan eigenlijk niets meers vertelen over deze gedicht vertelen. " Geen klote. Geen donder. Geen reet" Soms voel ik ook zo als ik wakker wordt en niks te doen heb. Als ik dit gedicht lees ga ik lachen, ik wordt er dus blij van want het is gewoon grappig geschreven. Ik denk ook dat hij deze gedicht heeft geschreven toen hij zelf zo voelde.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Webcam, I hope you enjoy. The address is http://webcam-brasil.blogspot.com. A hug.